Ostatnio dodane

INFORMACJE DLA RODZICÓW DZIECI KLAS I NA ROK...
Podręcznik do religii – możliwość odkupienia od uczniów klas starszych we wrześniu. Wyposażenie d...
Palić, nie palić - oto jest pytanie
W piątek 31 maja w Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Złotowie odbyło się wręczenie nag...
Charytatywna VB
  We wtorek 4 czerwca 2019 r. zamiast tradycyjnych zajęć w ławkach szkolnych uczniowie klasy Vb wra...

Chroń dziecko w sieci

Post by Super User
on 12 luty 2019

 

Szkodliwe treści

Szkodliwe treści to materiały, które mogą mieć negatywny wpływ na rozwój i psychikę dzieci i młodzieży. Dzieci mogą na nie trafiać celowo lub przypadkowo, np. poprzez mylne wyniki wyszukiwania, spam czy reklamę.

Do szkodliwych treści zazwyczaj zalicza się:

  • treści pornograficzne, w tym materiały prezentujące relacje seksualne z wykorzystaniem przemocy oraz nietypowe i dewiacyjne zachowania seksualne;
  • treści prezentujące przemoc i okrucieństwo, np. w filmach bądź brutalnych grach komputerowych;
  • treści promujące zachowania autodestrukcyjne – samookaleczenia lub samobójstwa, bądź zachowania szkodliwe dla zdrowia, np. wyniszczające diety (tzw. ruch pro-ana), zażywanie narkotyków lub dopalaczy;
  • treści dyskryminacyjne, nawołujące do wrogości lub nienawiści wobec różnych grup społecznych, narodowościowych, religijnych lub osób.

 

Wpływ na dzieci

Kontakt z takimi materiałami często powoduje wystąpienie wysokiego poziomu negatywnych emocji oraz zaburza prawidłowy rozwój i obniża poczucie bezpieczeństwa dziecka.

Pornografia oglądana przez dzieci i młodzież może kształtować w nich fałszywe poglądy na sferę seksualności i stanowić wypaczoną edukację seksualną. Wyniki badań potwierdzają, że częsty kontakt dzieci z tego rodzaju treściami może prowadzić do problemów w sferze seksualności w późniejszym wieku.

Wyniki wielu badań potwierdzają także, że kontakt z przekazami pełnymi przemocy, np. poprzez gry komputerowe, może mieć negatywny wpływ na psychikę dzieci i prowadzić do większej tolerancji na przemoc lub wręcz agresji.

 

Skala zjawiska

Młodym ludziom trudno wyobrazić sobie dzisiejszy świat bez internetu. Około 30% nastolatków pozostaje online cały czas niezależnie od miejsca pobytu, a 93,4% codziennie korzysta z internetu w domu (badania Nastolatki 3.0 – NASK, 2016).

Jak wynika ze statystyk internetowych, ogółem niemal jedna trzecia (32%) polskich dzieci w wieku 7–18 lat miała kontakt z erotyką i pornografią w Internecie. Starsza młodzież miała styczność z takimi materiałami częściej, ale nawet w przypadku dzieci w wieku 7–12 lat było to 27% (Megapanel PBI dla Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, 2015).

Jednocześnie aż 23% rodziców w ogóle nie rozmawiało z dziećmi o bezpieczeństwie w sieci, a spośród tych, którzy to robili, tylko połowa poruszała temat niebezpiecznych treści (Orange, 2016).

 

Czytaj więcej: http://www.dzieckowsieci.pl/

 

Źródło: http://www.dzieckowsieci.pl/

Bezpieczeństwo dziecka w sieci

Post by Super User
on 11 luty 2019

children 3741777 640

 

Uczysz dziecko, jak należy zachowywać się w piaskownicy, na placu zabaw, przy przechodzeniu przez jednię. Pamiętaj również o udzielaniu wyraźnych wskazówek, jak należy zachowywać się w Internecie. 

Brak należytej ostrożności w sieci może być dla dziecka równie niebezpieczny, jak brak ostrożności w prawdziwym życiu. Zachęcamy do opracowania wspólnie z dzieckiem zestawu zasad dotyczących korzystania z komputera i Internetu.

Bądź pierwszą osobą, która zapozna dziecko z Internetem. Pomocny może być projekt edukacyjny www.necio.pl, skierowany do dzieci w wieku 4-6 lat, poświęcony bezpiecznemu korzystaniu z Internetu, prowadzony przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę we współpracy z Fundacją Orange.

Odkrywajcie wspólnie zasoby Internetu. Spróbujcie znaleźć strony, które zainteresują Wasze dzieci, a następnie zróbcie listę przyjaznych im stron (pomocny może być Katalog Bezpiecznych Stron dostępny na stronie www.sieciaki.pl/best).

Naucz dziecko podstawowych zasad bezpieczeństwa w Internecie. Uczul je na niebezpieczeństwa związane z nawiązywaniem nowych znajomości w Internecie. Podkreśl, że nie można ufać osobom poznanym w sieci, ani też wierzyć we wszystko, co o sobie mówią.

Ostrzeż dziecko przed ludźmi, którzy chcą mu zrobić krzywdę. Rozmawiaj o zagrożeniach czyhających w Internecie i sposobach ich unikania. Naucz swoje dziecko ostrożności przy podawaniu prywatnych danych – często dostęp do stron internetowych przeznaczonych dla najmłodszych wymaga ich wpisania.

Ważne jest, aby dziecko wiedziało, że podając takie informacje zawsze musi zapytać o zgodę swoich rodziców. Dziecko powinno zdawać sobie sprawę z niebezpieczeństw, jakie może przynieść ujawnienie swoich danych osobowych. Ustal z nim, żeby nigdy nie podawało przypadkowym osobom swojego imienia, nazwiska, adresu czy numeru telefonu i nie przesyłało zdjęć.

Wiele dzieci używa Internetu do rozwijania swoich zainteresowań i rozszerzenia wiedzy. Mali internauci powinni być jednak świadomi, że nie wszystkie znalezione w sieci informacje są wiarygodne. Naucz dziecko, że trzeba weryfikować znalezione w Internecie treści, korzystając z innych dostępnych źródeł (encyklopedie, książki, słowniki).

Bądź wyrozumiały dla swojego dziecka. Często zdarza się, że najmłodsi przypadkowo znajdują się na stronach adresowanych do dorosłych. Bywa, że w obawie przed karą boją się do tego przyznać. Ważne jest, żeby dziecko Ci ufało i mówiło o tego typu sytuacjach; by wiedziało, że zawsze, kiedy poczuje się niezręcznie, coś je zawstydzi lub przestraszy, może się do Ciebie zwrócić.

Pamiętaj, że dzieci często same obciążają się winą. Powiedz, jak ważne jest dla Ciebie to, by z Tobą rozmawiało. Doceń jego odwagę i zaufanie, jakim Cię obdarzyło. Powiedz swojemu dziecku, że zawsze może na Ciebie liczyć.

Zapoznaj dziecko z netykietą – zasadami dobrego zachowania w Internecie. Przypominaj mu o zasadach dobrego wychowania. W Internecie, podobnie jak w każdej dziedzinie naszego życia obowiązują takie reguły: powinno się być miłym, używać odpowiedniego słownictwa, itp. (zasady netykiety znajdziesz na stronie www.sieciaki.pl). Twoje dziecko powinno je znać.

Pamiętaj, że pozytywne strony Internetu przeważają nad jego negatywnymi stronami. Internet jest doskonałym źródłem wiedzy, jak również źródłem rozrywki.

Pozwól swojemu dziecku w świadomy i bezpieczny sposób w pełni korzystać z oferowanego przez sieć bogactwa

 

źródło: www.fdds.pl

 

 

Nauka gry w szachy

Post by Super User
on 15 styczeń 2017

Nauka gry w szachy sprzyja wszechstronnemu rozwojowi dziecka, kształci pamięć, umiejętność abstrakcyjnego i logicznego myślenia, rozwija wyobraźnię przestrzenną. Dlatego też wpływa na rozwój intelektu, zwiększa aktywność umysłową, rozbudza twórcze zdolności.
Szachy wbrew pozorom i obiegowym opiniom zawierają wiele elementów wychowawczych. Uczą odwagi i odpowiedzialności za własne decyzje. Młody adept "królewskiej gry" staje się bardziej cierpliwy, wytrwały i w pełni panuje nad sobą. Szachy uczą go pokory: adept wie, że nie wszystkie jego decyzje są słuszne (w myśl powiedzenia, że nie ma na świecie szachisty który wygrałby wszystkie swoje partie). Dzięki temu obiektywizmowi wzrasta szacunek do przeciwnika i samego siebie, a sam potrafi stosować w życiu zasadę "fair play".
Wykształcone w ten sposób cechy umysłu i charakteru objawiają się nie tylko przy szachownicy. Efekty widać już we wczesnej edukacji dziecka. Objawia się to umiejętnością koncentracji nad zagadnieniem, łatwością zapamiętania szczegółów czy szybkością w dotarciu do prawidłowego rozwiązania problemu. Widzimy więc, że szachy to nie tylko wyrafinowana rozrywka intelektualna, ale także ogromna inwestycja w umysły naszych dzieci !!!

 

Czego szachy uczą, co kształtują i rozwijają:

- krytyczne myślenie
- logiczne myślenie
- umiejętności zasadnego działania
- komunikację
- umiejętność podejmowania decyzji
- umiejętność rozwiązywania problemów
- intelekt
- zmysł obserwacji
- umiejętności poznawcze
- pamięć
- uczą szacunku do siebie
- dają pewność siebie
- uczą odpowiedzialności
- rozwijają wyobraźnię
- rozwijają umiejętność analizy napotkanych problemów
- kreatywność
- koncentrację
- uczą dyscypliny
- uczą determinacji
- uczą systematyczności, pilności
- uczą cierpliwości
- uczą zaangażowania
- dodają odwagi
- uczą planowania
- uczą prawidłowego oceniania sytuacji
- uczą uczciwego współzawodnictwa
- wyrabiają umiejętność osiągania wyznaczonych celów
- rozwijają umiejętność nauki na własnych błędach
- uczą strategicznego myślenia
- uczą radzić sobie z niepowodzeniami
- rozwijają zdolności matematyczne i umiejętność czytania ze zrozumieniem

Wykaz podręczników na rok szkolny 2018/2019

Post by Super User
on 16 wrzesień 2018

 

 Wykaz podręczników kl. I png2 
 Wykaz podręczników kl. II  png2
 Wykaz podręczników kl. III  png2
 Wykaz podręczników kl. IV  png2
 Wykaz podręczników kl. V  png2
 Wykaz podręczników kl. VI  png2
 Wykaz podręczników kl. VII  png2
 Wykaz podręczników kl. VIII  png2
Wykaz podręczników kl. III GIM  png2

 

 

lekcje programowania

Post by Super User
on 11 styczeń 2017

Co to jest programowanie?

W najprostszym ujęciu programowanie to komunikacja z komputerem i wydawanie mu poleceń.
Dzięki programom komputer i inne urządzenia wiedzą jak mają zareagować na nasze komendy: jakie działania wykonać, co zapisać w pamięci, co pokazać na wyświetlaczu.
W najprostszym ujęciu programowanie to pisanie instrukcji działania dla urządzeń i komputerów.

Co można zaprogramować?

Programowania wymaga praktycznie każde urządzenie elektroniczne które nas otacza, jak na przykład:

  • Komputer
  • Samochód
  • Telewizor
  • Lodówka
  • Smartfon
  • Tablet

Programy służą nam w wielu aspektach życia codziennego: pomagają lekarzom w diagnozie chorób, w bankowości ułatwiają transakcje finansowe a w branży rozrywkowej, zapewniają nam zabawę. Dzięki programistom możemy zdalnie wykonać przelew a w wolnym czasie zagrać w takie gry jak FIFA czy Wiedźmin.

 

Korzyści dla dziecka

Rozwój myślenia

„Nauka pisania programów to gimnastyka dla mózgu. Pozwala wypracować umiejętność efektywnego myślenia o rzeczach niezwiązanych z informatyką” – Bill Gates.
Programowanie to właściwie nauka rozwiązywania problemów i logicznego myślenia. Uczymy kreatywnego myślenia poprzez analizę problemów i zagadnień, które są tematem zadanego programu, w ten sposób wykształcamy w uczestnikach umiejętności analitycznego myślenia.

Oswojenie z technologią

Styczność z nowymi technologiami i urządzeniami jest dla większości z nas rzeczą nieuniknioną. Coraz to większa liczba urządzeń codziennego użytku (laptopy, tablety, smartfony) może przyprawić o ból głowy nie jednego dorosłego.
Dzieci, dzięki naturalnym umiejętnością adaptacyjnym, o wiele szybciej się uczą. Nauka programowania pozwala im zrozumieć jak działają wspomnianych urządzeń a w efekcie nie tylko ułatwia odnalezienie się w świecie nowych technologii, ale także uczy wykorzystywać technologie w twórczy sposób

Nauka zawodu przyszłości

Programiści są aktualnie jednymi z najbardziej poszukiwanych osób na rynku pracy i do tego najlepiej opłacanych. Według różnych szacunków w Polsce brakuje aktualnie około 50 tysięcy specjalistów z tego działu, w Europie nawet 300 tysięcy. Zdobyta przez kursantów wiedza umiejętności to inwestycja w przyszłość.

Praca w grupie

Poprzez programowanie w parach i tworzenie wspólnych projektów, uczymy dzieci jak wykorzystywać wspólny potencjał, brać odpowiedzialność za pracę zespołową i dzielić się tak sukcesami jak i porażkami.