Ostatnio dodane

Komunikat
W dniach od 27.07.2020r. do 17.08.2020r. z powodu okresu urlopowego  szkoła będzie nieczynna.
Wypożyczenia przenośnego sprzętu komputerowego
Regulamin użyczenia szkolnych laptopów i tabletów dla uczniów - pobierz   Wniosek o użyczenie sprz...

Jak sobie radzić w nowej sytuacji

Post on 05 maj 2020
by Super User

W związku z pandemią koronawirusa na świecie, martwimy się o zdrowie nasze i naszych bliskich, próbujemy odnaleźć się w nowych warunkach, które wynikają z ograniczeń wprowadzonych przez rząd na obywateli. Z dnia na dzień dzieci, nastolatkowie, wszyscy znaleźliśmy się w sytuacji gdzie przedszkola, szkoły podstawowe, średnie oraz uczelnie wyższe zostały zamknięte. Ograniczona została możliwość spotykania się w grupach powyżej dwóch osób, na placach zabaw, w restauracjach i w instytucjach kultury. Te okoliczności z jednej strony mogą powodować radość w związku z brakiem przymusu chodzenia do szkoły, z drugiej strony mogą wzbudzać lęk i napięcie ze względu na brak kontaktów z rówieśnikami, z nauczycielami czy ze zmianą rytmu dnia. Dodatkowo dostęp do mediów 24h na dobę może w niektórych przypadkach powodować niepokój, ze względu zalewającą nas burzę informacyjną. W związku z tym proponuję  poniżej wskazówki, które mogą pomóc efektywnie funkcjonować.

Rytm dobowy

Nagła zmiana w harmonogramie dnia, spowodowana brakiem szkoły, może wpłynąć na przestawienie Waszego dotychczasowego rytmu dobowego. Niektórzy z Was z radością wyłączą poranne budziki, a moment zasypiania przesuną o parę godzin, spędzając ten czas przy komputerze, telefonie lub książce. Oczywiście, ten okres można wykorzystać na odpoczynek od wstawania o 6, 7 rano, jednak pamiętajcie, że drastyczna zmiana rytmu dobowego może nasilić gorsze samopoczucie.

Plan dnia

Duża ilość wolnego czasu, którą obecnie posiadacie, to doskonała okazja do nadrobienia zaległości szkolnych, obejrzenia ciekawych filmów, przeczytania książek. Trzeba to tylko odpowiednio rozplanować. Zachęcam Was do stworzenia planu na najbliższy czas. Możecie w nim uwzględnić powyższe czynności, dodając np. jakie posiłki będziecie gotować danego dnia wspólnie z rodzicem bądź starszym rodzeństwem (a może sami coś spróbujecie przygotować?), kiedy przeznaczycie czas na aktywność fizyczną,itp..

Ograniczenie informacji

Zadbajcie o swoje zdrowie psychiczne poprzez obostrzenie dostępu do mediów społecznościowych, portali informacyjnych, telewizji. Ciągłe odświeżanie stron internetowych może powodować wzrost napięcia i lęku związanego z obecną sytuacją. Warto wprowadzić ograniczenie przyswajania nowych informacji o pandemii, np. poprzez wyznaczenie dwóch lub trzech , w których czytacie/słuchacie wiadomości. Najprościej jest umówić się z samym sobą na konkretny czas czytania o nowych doniesieniach ze świata, np. rano (10min), w południe (15min) i wieczorem(10min).

Aktywność fizyczna

Bycie aktywnym to podstawa dbania nie tylko o zdrowie fizyczne, również o psychiczne. Zadbajcie o siebie! Wykonujcie ćwiczenia w domu, wyjdźcie na spacer z rodzicem, ćwiczcie głębokie oddechy. Dobrze jest spożywać zdrowe posiłki, ograniczyć ilość słodyczy i słodkich napojów gazowanych.

Kontakt interpersonalny

Jako istoty społeczne potrzebujemy kontaktu z innymi ludźmi. Najbliższy okres to również okazja do spędzania czasu z najbliższymi w innej formie. Warto wyciągnąć gry planszowe lub przygotować filmy na wspólny seans.

Higiena  

Zadbajcie o przestrzeganie zasad higieny, które zostały opisane przez Światową Organizację Zdrowia. Niektóre z ograniczeń wprowadzonych przez rząd mogą wzbudzać w Was złość i poczucie ograniczenia Waszej wolności. Warto wtedy przeczytać w rzetelnych źródłach informacji czemu służą te obostrzenia i pamiętać, że jest to terminowe rozwiązanie, które nie będzie trwać wiecznie.

Radzenie sobie ze stresem 

Odczuwanie napięcia w obecnej sytuacji nie jest czymś nadzwyczajnym. Pomaga nam dostrzec niebezpieczeństwo i odpowiednio szybko na nie zareagować. W tym przypadku, np. ze względu na lęk o nasze zdrowie, jaki i zdrowie naszych bliskich, jesteśmy wyczuleni na przestrzeganie bardziej rygorystycznych zasad higieny.

Jeżeli czujecie potrzebę  porozmawiania, gdyż trudno jest Wam poradzić sobie z jakimiś problemami, a może chcecie powiedzieć o czymś dla Was ważnym, radosnym - zachęcam do kontaktu ze mną przez komunikator. Jestem dostępna dla Was  i Waszych Rodziców od poniedziałku do piątku od 8.00 do 11.00 na komunikatorze. Można oczywiście pisać do mnie w innym czasie. Na pewno odpowiem. J J J

Pedagog szkolny

 Anna Duda

Pin It